635.000 euro voor de restauratie van de begijnhofkerk in Hoogstraten

Op 19 december 2019
Begijnhofkerk

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent 635.685,76 euro toe voor de restauratie van de begijnhofkerk in Hoogstraten. "De restauratie van het begijnhof van Hoogstraten is een uniek verhaal. Enkele inwoners van Hoogstraten namen het initiatief om zelf het verkommerde begijnhof te herstellen. Sinds 1997 zijn alle huizen op het begijnhof bewoond. Dit restauratieproject won trouwens de monumentenprijs in 1997. Met de restauratie van de begijnhofkerk zorgen we ervoor dat deze prachtige site haar allure blijft behouden", zegt minister Diependaele.

De restauratie van de begijnhofkerk in Hoogstraten is meer dan nodig; verschillende leien liggen los, waardoor het begijnhof bij hevige wind wordt gesloten voor bezoekers. Voor de bewoners is dit wel de enige toegang tot hun woning.

“Bij hevige wind moeten ze nu een helm dragen om naar hun huis te lopen. Een onhoudbare situatie”,  vertelt Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele. Door waterinsijpeling kan de kerk verder schade oplopen, dus dat probleem moet zo snel mogelijk opgelost worden. De daken, gevels, de calvarie en buitenaanleg van de begijnhofkerk worden nu gerestaureerd.

Achtergrondinformatie

Het begijnhof van Hoogstraten stond er met zekerheid al in 1380. In de 16de eeuw werd het meermaals door brand geteisterd, toen stonden er veertien woningen op het begijnhof. De grote bloeiperiode van het begijnhof ligt tussen de tweede helft en het einde van de 17de eeuw. Er waren toen 160 begijnen zodat er woningen moesten worden bijgebouwd. Vanaf de tweede helft van de 18de eeuw liep het aantal begijnen geleidelijk terug. In 1972 vertrok het laatste begijntje uit het begijnhof. In de jaren ´90 zorgden enthousiaste vrijwilligers voor de oprichting van vzw Het Convent, een vzw die het begijnhof van Hoogstraten terug in zijn glorie wilden laten schitteren. De vereniging heeft een erfpacht voor 99 jaar en zorgt voor de restauratie en het onderhoud van de site.

De bouw van de begijnhofkerk startte in 1680. Het is een driebeukige kerk in baksteen met een barokke voorgevel; voor de rest is de kerk aan de buitenzijde sober.  De toegang is rijkelijk versierd met een portaal uit arduin. Sint- Jan Evangelist en de H. Begga zijn de patroonheiligen van de kerk.

Sinds 1998 staat het begijnhof van Hoogstraten samen met nog twaalf andere Vlaamse begijnhoven op de Unesco-lijst van Werelderfgoed.

Technische info en beeldmateriaal

Meer info

David Vandekerkhove, adjunct-woordvoerder, david.vandekerkhove [at] vlaanderen.be, 0494 34 64 73

Michel Jansen, schepen van erfgoed, michel.jansen [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?