Aanpakken van hangjongeren vs. jeugdvriendelijke ruimtes creëren

Op 20 september 2024

In elke gemeenschap ontstaan er soms uitdagingen als het gaat om jongeren die op straat rondhangen. Sommigen ervaren het als overlast, terwijl anderen dit zien als een natuurlijk onderdeel van jong zijn. Maar hoe gaan we als gemeenschap om met deze dynamiek? Moeten we hangjongeren aanpakken of juist investeren in jeugdvriendelijke ruimtes waar ze zich thuis kunnen voelen?

Bij N-VA+ Hoogstraten geloven we dat beide benaderingen zouden kunnen werken. Het is essentieel om jongeren verantwoordelijkheid bij te brengen, maar tegelijk willen we hen ook de ruimte geven om zich te ontplooien en samen te komen in veilige en inspirerende omgevingen. Een harde aanpak lost dan vaak weer niet het probleem op, maar verplaatst het. Daarom hebben we reeds ingezet op het creëren van jeugdvriendelijke plekken, zoals groene speelpleinen, skateparken en ontmoetingsruimtes. Denk aan initiatieven zoals de pumptrack in Hoogstraten of de speeltuinen in de deelgemeenten, waar jongeren samen kunnen komen op een positieve manier. Hier kunnen ze zich vermaken en sporten, wat hen tegelijkertijd uit de verleiding van hanggedrag houdt.

Toch moeten we ook de uitdagingen aanpakken die voortkomen uit overlast. Waar nodig moet gericht opgetreed worden om hinder te beperken en de veiligheid te waarborgen. Dit betekent ook het versterken van samenwerking tussen politie, buurtbewoners en de jongeren zelf. We willen niet alleen regels opleggen, maar ook jongeren actief betrekken bij de oplossing.

We sturen graag deze uitnodiging rond als voor discussie:

Hoe zien jullie de balans tussen vrijheid voor jongeren en het waarborgen van de leefbaarheid in onze dorpen?
Wij horen het graag van jullie!

https://forms.gle/yBXbkZRtNHV6t7Pa7Geef je mening via deze link aub.