Parkeren op de Vrijheid vs. aangewezen parkings: wat maakt hoogstraten leefbaarder?

Op 30 augustus 2024

Parkeren in Hoogstraten is altijd een heet hangijzer geweest. Met de heropleving van onze binnenstad en de toename van bezoekers en bewoners, rijst de vraag: moeten we parkeren op de Vrijheid behouden of meer inzetten op aangewezen parkings? Deze discussie raakt de kern van wat Hoogstraten leefbaar maakt. We willen graag uw mening horen en samen met u de toekomst van onze stad vormgeven.

Voordelen van parkeren op de vrijheid

Parkeren op de Vrijheid heeft onmiskenbaar zijn voordelen. Veel inwoners en bezoekers waarderen het gemak van parkeren vlakbij hun favoriete winkels, restaurants en voorzieningen. Het directe toegang hebben tot het centrum maakt het winkelen en bezoeken van horecagelegenheden een stuk eenvoudiger, vooral voor mensen met beperkte mobiliteit of voor diegenen die snel even iets willen ophalen.

•    Toegankelijkheid: directe toegang tot winkels en voorzieningen.

•    Gemak: ideaal voor korte boodschappen of snelle stops.

•    Toerisme: kan aantrekkelijk zijn voor toeristen die direct het centrum willen verkennen.

Voordelen van aangewezen parkings

Aan de andere kant bieden aangewezen parkings een rustigere en vaak veiligere optie. Deze parkings zijn meestal ruimer en minder chaotisch, wat zorgt voor een meer ontspannen parkeerervaring. Bovendien kan het verminderen van het aantal auto’s op de Vrijheid bijdragen aan een veiliger en aangenamer winkelgebied voor voetgangers en fietsers.

•    Rust en ruimte: minder drukte en meer ruimte om te parkeren.

•    Veiligheid: vermindering van verkeersopstoppingen en onveilige situaties op de Vrijheid.

•    Leefbaarheid: meer ruimte voor voetgangers en fietsers, wat bijdraagt aan een prettiger stadscentrum.

De balans vinden

Het vinden van de juiste balans tussen deze twee opties is cruciaal voor de toekomst van Hoogstraten. Aan de ene kant willen we het gemak voor inwoners en bezoekers behouden, maar aan de andere kant willen we ook een veilige en aangename omgeving creëren waarin iedereen zich prettig voelt.

Daarom stellen wij de volgende vragen aan u, onze inwoners:

•    Wat vindt u belangrijker: gemak en directe toegang tot het centrum, of rust en ruimte op aangewezen parkings?

•    Hoe kunnen we de leefbaarheid van Hoogstraten het beste verbeteren?

•    Zijn er andere oplossingen of ideeën die u heeft voor het parkeerprobleem in onze stad?

Uw stem telt

We nodigen u uit om uw mening te delen en deel te nemen aan deze belangrijke discussie. Laat uw stem horen via onze Facebook-pagina, Instagram of spreek een van onze kandidaten aan.

Op weg naar een leefbaarder Hoogstraten!

Inspraak? Graag!